Notater pr. 15.08.2017 Undervisere
Hanne og Rene
Notater
Digitale teknologier ESNORD
|
Man er ikke nødvendigvis en god faglærer, selv om
man er god til sit fag.
|
-
Vores didaktiske
mål på Digitek
-
Kobling mellem
teori og praksis
-
Lave hvad som
helst – bare det kan begrundes
-
Reflektere over
det jeg gør – hvad, kan jeg gøre anderledens
-
Udvikling af et
didaktisk design
-
Instruktionsvideo – dele klassen op i hold –
lad dem vise filmen for hinanden
-
Planlægge, udføre
og gennemfører undervisningen
-
QR koder,
producenternes instruktionsvideoer
-
Hands on øvelser
– præsenteres for IT værktøjer
-
Refleksions
øvelser – en del af teknologi / en del som selvstudie
-
Selvstudier –
læse, gennemsyn, arbejde med individuelle refleksionsøvelser, arbejde med
modulopgaven – kan dog foregå i grupper
-
Modulopgaven,
mundtlig prøve med portfolio, 30 min eksamen – 5-7 min. til at snakke om
portfolio – analyse og vurdering til eksamen
-
Læringsteori/modeller
-
Didaktiske
Modeller
-
Teori om brug af
IT i undervisning
-
Læringsteori,
Wenger – Størner – Him og Hippe
-
Smede –
kantpresser, 2 lærer har lavet en video, instruktionsvideo
-
Blog – Indhold,
hvad er væsentligt, løbende opdater sin blog – 6 normalsider, 2400 anslag pr.
side
-
Medbring blog og
sammenfatning af portfolioen samt notater
-
Prezi -
|
|
Notater pr. 30.08.2017
-
Blog – Hvordan
gør man?
-
Teknologihistorie,
Udviklingen gennem flere hundrede tusinde år – de første udviklede sig ikke en
millimeter gennem deres liv og gennem 200.000 år – fordi de havde ikke teknologien
til at udvikle sig selv eller værktøjet
-
Internet
tilgængelig for den alm. bruger er formentlig Aug. 1995 - for visse firmaer har det været en mulighed
fra midt firserne
-
Telefax blev
udbredt i halvfjerserne
-
PCen blev
opfundet i midt 60erne
-
Elevernes
færdigheder contra undervisningen i IT og det at digitalisere via små film, det
er ikke altid der er samhørighed
-
IT værktøjer –
Praxis, her ligger undervisningsmateriale – Så er der skoleblogs, Its learning
og Moddle , hvad virker bedst – det der passer bedst til erhvervsskolerne er
Praxis.
-
Dagens værktøj –
et program Google analyse, lave en opgave og senere få svar fra dem som man
udbyder opgaven til – kan godt bruges i den daglige undervisning .
Notater pr. 06.09.2017
-
Temaer - Blog - Spr. - Intro – Problem –
-
Case, hvad skal
de lave i ”rummet”, hvordan når man målet? Motivation, QR koder, film, fange
elevernes opmærksomhed
-
Blog, vis den for
andre. Hvordan arbejder man med den?? Indlæg hvordan, Lave videoer på mobil,
hvordan kommer den over på bloggen, hvordan ligger man tekst over og hvordan gemmer
man tekst for andre??? google drev i skyen??
-
Låst blog,
rettigheder osv. Bogmærker – lig det i
en undermenu – google drive, gem i drevet – hvordan?????
-
Blogger, skriv
tekst i nyt indlæg, gem og send – hvordan sender jeg til de andre på holdet??
-
Opret nyt dok. i
blogger, sæt etikette på, send og del – hvordan?
-
Konfigurere blog
indlæg – under layout
-
Hannes blog via
Intrapol – kig – se og lær
-
gå ind på EMU –
søg på Creative Commons
-
Billedbehandling –
på nettet – pixenate.com – https://pixenate.com
-
Bloggen skal være
på plads for det er den røde tråd
Dagens læringsmål
-
Læringsteoretisk
problemstilling – Læringsaspekt, didaktisk aspekt, Teknologisk aspekt –
praktisk IT baseret produkt, Afrunding
-
Til eksamen er
det afgørende, at der er viden om hvorfor man vælger denne metode, og hvorfor
man lærer noget på denne måde, undervisningen skal være tilrettelagt så det passer
med den undervisning man giver og hvordan fanger man eleverne og hvordan binder
man teoretikerne op på hvordan man har sammen sat sin undervisning.
-
Læring er, hvordan
lærer man, - didaktik er hvordan man tilrettelæggerundervisning teoretisk
-
Thinglink - https://www.thinglink.com – en
mulighed for at lave et billed og opkoble svar på billedet
-
Dashboard
Selvstudiedag 8 sept. 2017
-
Ipraxis, ny
platform der ligger en masse matr. man kan bruge, redigere i og gøre til ens
eget – man kan også ligger noget op til andre som de kan bruge
-
Ingen kommentarer:
Send en kommentar