mandag den 25. september 2017

Illeris Læringens tre dimensioner

Har læst lidt Illeris

Og hans Læringstrekant er nu ikke helt dum

Modellen indeholder desuden tre dimensioner.
Den første dimension er indholdet. I indholdsdimensionen tilstræber pædagogen at skabe mening samt at mestre og fungere hensigtsmæssigt i forhold til omgivelserne.

Set i forhold til den studerendes læring i praktikken er indholdet beskrevet som videns- og færdighedsmål for 1. praktik i Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog, Bilag 1, Kompetencemål for fællesdelen ─ grundfagligheden, Område 3: Pædagogens praksis – 1. praktik. Se retsinformation.dk.

For at skabe mening og sammenhæng for den studerende må denne konkretisere sine didaktiske overvejelser. Dette kan ske i en arbejdsportfolio. Se eksempler i bilag 1 og 2, hvor en studerende konkretiserer sine refleksioner og valg i forhold til de beskrevne videns- og færdighedsmål for 1. praktik.


Den anden dimension er drivkraften, der drejer sig om mobilisering af psykisk energi. Motivation, følelser, nysgerrighed, glæde og vilje til at blive klogere på sig selv, kolleger og den pædagogiske praksis. Illeris betoner, at drivkraft skal tænkes med som en meget vigtig dimension i forhold til læring, da mennesker er forskellige med hensyn til motivation, følelser, vilje og sensitivitet. Det har også betydning for eventuel modstand mod læring.


Den tredje dimension handler om samspil. Denne dimension omfatter arbejde med handling, kommunikation og samarbejde for at tilstræbe integration og socialitet. Illeris mener, at mennesker stræber efter socialitet og at være en del af et fællesskab.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Illeris Læringens tre dimensioner

Har læst lidt Illeris Og hans Læringstrekant er nu ikke helt dum Modellen indeholder desuden tre dimensioner. Den første dimension er i...